TIP JUNI

MEDITEREN EN JEZELF OVERSTIJGEN

MEDI-begin-groot kopie


Onze bubbel in Coronatijd: smalletjes, klein, compact.
Kan een zegen zijn om zo terug op jezelf geworpen te worden; het kan ook net dat ietsje té veel zijn om zo dicht (zelfs met afstand) op elkaars lip te zitten.
Tijd dus om eens echt tot je zelf te komen. En hoe doe je dat? Juist, door te mediteren.

MEDI-begeleiden kopie


ALLEEN OF SAMEN MEDITEREN
Je kan kiezen voor de volgende opties

op jezelf in je eigen bubbel op een comfortabele plaats, waar je niet gestoord wordt

MEDI-bubbel2 kopie

* is heerlijk om te doen
* als je nog geen ervaring hebt met mediteren, wellicht iets lastiger om te starten

met behulp van een begeleide meditatie

MEDI-groep1 kopie


* dit kan je bij een ervaren meditatiebegeleider doen
* je wordt als het ware bij de hand (figuurlijk) genomen en je stapt mee het verhaal in
* oppassen voor meditaties via het net; enkel doen als de bron echt héél betrouwbaar is

sluit je aan bij een meditatiegroepje

MEDI-groep2 kopie


* met mensen die dezelfde interesses hebben als jij kan je regelmatig samen komen
* gelijkgestelde zielen verhogen de trilling, waardoor je makkelijker in de meditatie komt


HOE BEGIN JE ER AAN

  • zoek een plekje waar je tot rust komt en niet gestoord of onderbroken wordt
  • draag iets comfortabel; voel je veilig en warm
  • sluit je ogen en focus op je ademhaling

MEDI-adem& kopie

  • nog niet veel ervaring: start kort; met meer ervaring kan je een tijdsduur instellen of je gewoon laten meedrijven
  • wees ontspannen; geen krampachtig gedoe. Krijg je je gedachten niet stil: kijk er naar, maar ga niet mee; kom terug naar je intentie om te mediteren


MEDI-denken kopie

  • laat je meenemen in wat zich aanbiedt; voel de stilte in je hoofd, de ontspanning in de leegte


MEDI-stilte kopie

  • als je meditatie voorbij is, blijf dan nog even zitten met je ogen dicht en kom terug naar het nu
  • open dan zacht je ogen en rek je uit, geeuw
  • dank jezelf voor dit intermezzo en drink nog een vol glas water


MEDI-water kopie

  • plan een vast tijdstip in je agenda voor een meditatie en doe ze ook


WAT WIN JE MET MEDITEREN

  • je wordt positiever, hoe meer je met de jaren mediteert, hoe positiever je emoties worden

MEDI-positief kopie

  • je vermindert je depressie (mocht je deze hebben); je herkauwt minder je gedachten en je komt sneller uit je negatieve spiraal
  • je vermindert je angsten
  • je voelt je minder snel eenzaam
  • je vermindert je stress doordat het stresshormoon cortisol vermindert in je bloed
  • je vermindert je pijn; door slechts 4 dagen 20 minuten te mediteren, heb je al resultaat
  • je verbetert je sociale leven, doordat je gevoel van verbondenheid met je medemens toeneemt


MEDI-jezelfkomen kopie

  • je compassie en altruïsme (anderen helpen zonder eigenbelang) nemen toe
  • je vermindert ontstekingen op celniveau
  • je versterkt je immuunsysteem; als je 8 weken lang mediteert, beïnvloed jij je immuunsysteem positief. Het aantal antistoffen tegen virussen vergroot
  • je vergroot je hippocampus. De hippocampus is een deel in beide hersenhelften dat een belangrijke rol speelt
    • bij de opslag van informatie in het geheugen;
    • de ruimtelijke oriëntatie & het controleren van het gedrag bestuurt (gedrag dat van belang is voor het overleven)


MEDI-geheugen1 kopie

  • je verbetert je concentratie, omdat je je aandacht beter kan vasthouden en minder wegglijdt in gedachtespinsels
  • je hebt minder slaap nodig



WAT ERVAAR JE

MEDI-zijn kopie

Mediteren is persoonlijk en de ervaringen zijn gerelateerd aan jezelf; waar je mee zit, waar je niet uitkomt. Mediteren kan je helpen om tot rust te komen en jezelf opnieuw te ontdekken. Het kan ook een reis zijn naar je innerlijke kind, naar het verleden, de toekomst, naar het antwoord op jouw vragen.
Maar vooraleer je daar naar toe kunt, is het nodig om die stilte in je hoofd te leren kennen, om uiteindelijk gewoon te
ZIJN.


LEREN

MEDI-eind2 kopie

Maak een afspraak via GSM 0485 733 230 of email op dekracht@telenet.be en dan gaan wij samen op reis, op reis naar jezelf.

Hartelijk welkom.

MEDI-lichtjes kopie


Lichtgroetjes,
Marina