LEVEN IN HET HIER EN NU

NU-begin-grootkopie



Tja, wij zitten nog steeds in een stressvolle tijd.
Als het al niet je directie omgeving is die je onrustig maakt, dan is de invloed van het collectieve geheugen ook niet min.
Hoe geraak je uit die vicieuze cirkel van je denken?

NU-cirkel kopie

Gewoon: door in het hier en nu te leven.
Laat je denken over wat voorbij is, wat er komen gaat en wat er actueel speelt gewoon voor wat het is.
En dan vraag jij je af: maar hoe?

HIERBIJ ENKELE TIPS

Neem je gedachten niet zo serieus

NU-gedachten1

Je mind vertelt je continue verhaaltjes. Je gaat met het verhaaltje mee en voor je er erg in hebt zit je verstrikt. Stel je krijgt een berichtje. Wie weet, begin je jezelf af te vragen wat er bedoeld wordt achter de woorden. Of je krijgt geen berichtje terug zoals je verwacht had, en je hoofd begint te vertellen waarom dat zou kunnen zijn…
Stop! Identificeer je niet met het verhaal. Kom terug naar het nu en laat het los. Het zijn maar verhalen en gedachten.

Vertraag

NU-vertraag

Ben je gehaast, opgefokt, sta dan even stil bij datgene wat je aan het doen bent. Land in het nu-moment. Sta stil. Kom even tot de essentie en ga je handelingen vertragen. Doe het in slow motion. Doe het zo traag dat je je bewust wordt van hetgeen je aan het doen bent. Voel, zie, hoor, ruik, proef van datgene waar je mee bezig bent.

Aanvaard en verwelkom

NU-transformatie

Het gebeurt dat je gevoelens en gedachten hebt die je liever kwijt dan rijk ben. Als je je verzet, dan leveren ze spanning op. Als je erin berust dat dit bij het leven hoort én dat het OK is dat je deze gevoelens en gedachten hebt, zullen ze op een gegeven moment verdwijnen.
Alles wat je verwerpt, blijft zitten en wordt groter. Alles wat je verwelkomt (hoe moeilijk ook) komt in beweging en kan transformeren.
Ga bewust naar je gevoel en naar de plek in je lichaam waar het verschijnt. Adem daar naar toe en voel hoe je rustiger wordt.
Alles is tijdelijk en ook dit gaat voorbij.

Met je aandacht in het hier en nu

NU-monoloog kopie

Wellicht maak je monologen in je hoofd. Je zit in het verleden of in de toekomst. Waar is je nu?
Breng je aandacht naar hetgeen je NU aan het doen bent. Focus je op je actuele handeling. Voel hoe dat is. Kijk naar je handen en zie wat zij aan het doen zijn. Ben je in beweging, voel hoe je voeten de grond raken en voel hoe je lichaam beweegt. Blijf volledig bij de actie. Gaan je gedachten met je op de loop, zeg dan tegen je verstand: straks, nu ben ik met iets anders bezig, en kom terug naar het NU.

Mediteer

NU-mediteer

Mediteren is met je aandacht naar het hier en nu gaan.
Dat kan je doen door naar je ademhaling te gaan.
Je ademhaling is je reddingsboei.
Door al je aandacht op je ademhaling te richten, kom je tot rust.
Door regelmatig te mediteren voel je je meer ontspannen en kun je de druk van alledag aan en vind je de rust in jezelf

Oefening

NU-adem1

10 minuutjes per dag volstaan.
En je weet: oefening baart kunst.

  • Zoek een plekje waar je comfortabel kan zitten. Dat kan op een kussentje zijn, maar even goed op een stoel of ga liggen.
  • Adem langzaam in langs de neus, en uit langs de mond.
  • Sluit je ogen.
  • Focus op de fysieke gewaarwording van je lichaam op de stoel (of zitje), je voeten of je lichaam op de grond.
  • Voel het contact van lichaam of je zitvlak op de grond of stoel; voel hoe je handen met de palmen open comfortabel naast je liggen of op je benen rusten; voel je voeten op de grond (als je zit).
  • Scan je hele lichaam en merk op welke lichaamsdelen ontspannen zijn en welke niet. Zucht een keer en ontspan
  • Stel vast hoe je je voelt, in welke stemming je bent en aanvaard dat het is zoals het is.
  • Merk op waar in je lichaam jij het in- en uitademen het meest gewaar wordt.
  • Voel elke ademteug. Voel het ritme van je ademhaling: lang of kort, diep of oppervlakkig, heftig of rustig.
  • Tel rustig tot 10 met je ademhaling mee: IN = 1; UIT = 2; IN = 3; UIT = 4; enzovoort.
  • Herhaal de telling tot 10 zo’n 5 of 10 keer.
  • Sta je hoofd toe zo druk of zo leeg te zijn als het wil, gedurende 20 seconden.
  • Focus dan je gedachten terug op je lichaam en hervat de telling of blijf leeg.
  • Als je er klaar voor bent, beweeg je vingers, je tenen, je hoofd, trek gekke gezichten.
  • Rek je eens uit.
  • Open je ogen en voel hoe de rust teruggekeerd is.
Je kan deze oefening hardop uitspreken en opnemen.
Makkelijk. Zo hoef je niet te spieken en kan je naar je eigen stem luisteren om tot rust te komen.

Gisteren is voorbij.
Morgen ken je nog niet.
Al wat je echt hebt is het NU.

NU-einde1

Veel ZEN gewenst.

Lichtgroetjes,
Marina

Deze methode is niet bedoeld om medische of openbare gezondheidstoepassingen te vervangen, maar is bedoeld om een toevoeging te zijn, iets dat je zelf kan doen - voor jezelf.